Zaključci sa Prve međunarodne konferencije iz oblasti njege i pomoći u kući
Zaključci sa Prve međunarodne konferencije iz oblasti njege i pomoći u kući na temu „Izazovi, prilike i perspektive u savremenom društvu“ održane u Tuzli 28. i 29. novembra 2024. godine,
pripremljeni od strane Radne grupe konferencije i usvojeni na sjednici Predsjedništva Crvenog križa/krsta grada Tuzle
- Crveni križ igra ključnu ulogu u Programu pružanja njege i pomoći u kući, odražavajući snažnu mrežu podrške stanovništvu putem velikog broja organizacija u BiH, ali i različitim programima koje podržavaju i međunarodne organizacije Crvenog križa. Ova usluga je od iznimne važnosti za lokalne zajednice koje je prihvataju kao esencijalni servis za svoje građane, priznajući i vrednujući ulogu i rad Crvenog križa i njegovih volontera.
- Švicarski crveni križ je inicijator primjene modela kućne njege i pomoći u BiH, i kao važan finansijer Programa, zauzima važno mjesto u realizaciji Programa i uspješnom multipliciranju Programa koji se sa krajem 2024. godine primjenjuje u 13 lokalnih zajednica u BiH.
- Primjer Brčko Distrikta ilustrira podršku lokalne zajednice koja alocira približno 10% godišnjeg budžeta za socijalnu zaštitu, od čega približno 3% upućuje se direktno na socijalne usluge Crvenog križa. Slične inicijative vidljive su i u Tuzli, Šamcu, Živinicama i Lukavcu, gdje lokalne zajednice različitih veličina i budžetskih kapaciteta osiguravaju finansijsku održivost ovog Programa.
- Prilika je da se novim Zakonom o socijalnim uslugama koji priprema Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, Program njege i pomoći u kući prepozna kao prilika za deinstitucionalizaciju, te da se izvrši diversifikacija pružalaca usluga širom FBiH. Ovaj zakon će omogućiti dodatno finansiranje za organizacije Crvenog križa koje već imaju uspostavljen model njege i pomoći u kući, uz finansijsku podršku na nivou lokalnih zajednica.
- Drugi pružaoci usluga kao što su Hilfswerk kuća podrške, EMMAUS i Merhamet, također su prepoznati kao važni akteri koji na alternativnim lokalitetima pružaju usluge njege i pomoći u kući, ili se međusobno i dopunjuju u pružanju usluga njege i pomoći za ionako veliki broj korisnika na čije se potrebe teško odgovara i u udruženim kapacitetima.
- Grad Tuzla ima razvijenu Strategiju za osobe treće životne dobi putem kojeg je prepoznat Program njege i pomoći u kući u Tuzli. Tuzlanski kanton započeo je s izradom strategije za osobe treće životne dobi, koju vode Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo za rad, socijalnu politiku i povratak, Crveni križ TK, uz tehničku podršku Švicarskog crvenog križa i planiranu širu platformu saradnika iz različitih institucija. Strategija predviđa pilotiranje integriranog modela usluge koji kombinuje socijalnu i zdravstvenu uslugu, što može predstavljati revolucionaran pristup.
- Treba koristiti naučene lekcije organizacija Crvenog križa iz regije, iz Srbije u kontekstu modela pružanja njege i pomoći u kući, te iz Hrvatske u kontekstu diversificiranog modela finansiranja i seta usluga – iskustva koja se odnose na različita zakonska rješenja, način na koji se procjenjuje podobnost korisnika u kontekstu pristupa usluzi, odnosno ostvarivanju prava na uslugu.
- Potreban je holistički pristup u podršci Programu njege i pomoći u kući. Okupljanje relevantnih aktera iz zdravstvenog, socijalnog i nevladinog sektora pokazalo se kao veoma važno i efikasno. Saradnja između javnih ustanova, Crvenog križa, nevladinih organizacija i privatnog sektora, može značajno unaprijediti kvalitet pruženih usluga, a inovativna tehnološka rješenja iz privatnog sektora mogu doprinijeti efikasnijoj i bržoj pomoći.
- Prepoznata je važnost promjene društvene percepcije prema starenju i potrebu za jačanjem svijesti o važnosti socijalne uključenosti starijih osoba, ali i potreba za intenzivnijim kampanjama podizanja svijesti, posebno kod mlađe populacije, o potrebama starijih osoba. Medijskim kampanjama i javnim događajima, može se raditi na promovisanju aktivne uloge starijih osoba u svim sferama društvenog života. Neophodno je ulagati u aktivno i zdravo starenje te starijim osobama dati priliku da doprinose zajednici učešćem u različitim inkluzivnim programima, i raditi na socijalizaciji i resocijalizaciji, te prevenirati „skupu“ institucionalizaciju.
- Istaknuta je potreba za stalnim educiranjem i praćenjem trendova u svijetu o unaprjeđenju položaja starijih osoba. Posebnu pažnju treba posvetiti njegovateljima angažovanim na Programu njege i pomoći u kući kako bi se spriječio efekat sagorijevanja.
- Digitalizacija i inovativna rješenja mogu značajno unaprijediti rad Crvenog križa u Bosni i Hercegovini, olakšavajući i omogućujući bržu i kvalitetniju pomoć. Korištenje digitalnih platformi i online baza podataka može poboljšati komunikaciju među timovima i olakšati digitalno prikupljanje i analizu podataka u realnom vremenu. Uspostava modela online donacija/uplata omogućit će Crvenom križu u BiH efikasnije prikupljanje sredstava i jačanje participacije građana u podršci njegovim plemenitim misijama.
- Ističe se potreba za nastavkom dijaloga, razmjenom znanja i iskustava te jačanjem saradnje između svih aktera koji su uključeni u brigu o starijim osobama kako bi se unaprijedio kvalitet života ove populacije u Bosni i Hercegovini.
- Crveni križ/krst može biti lider u kvalitetnom provođenju njege i pomoći u kući u cijeloj BiH, te da ovu organizaciju, koja je prepoznata u zajednici, treba koristiti kao resurs.
- U Zakonu o osnovama socijalne zaštite, zaštite civilih žrtava rata i porodica sa djecom FBiH i Zakona o socijalnoj zaštiti Tuzlanskog Kantona između ostalog, sistemski je definisano pravo na njegu i pomoć u kući. Zaključak je da se to pravo aktualizira na način obezbjeđenja finansijskih sredstava za pružanje usluga njege i pomoći u kući.
- Potrebno je kreirati nove i inicirati promjene/prilagodbe Programa ministarstava na svim nivoima vlasti kako bi se omogućilo konkretno finansiranje troškova pružanja njege i pomoć u kući starijim osobama u zajednici.
- Obzirom da se u Programu njege i pomoći u kući radi o socio – zdravstvenoj njezi i brizi u kontekstu pružanja njege i pomoći u kući, neophodno je da se obaveze kod pružanja usluga gerontodomaćice plaćaju iz sredstava socijalne zaštite a usluge zdravstvene brige (njegovatelji/medicinski tehničari) iz sredstava Zavoda zdravstvenog osiguranja.
Zaključci sa Konferencije će se u uputiti u resorna ministarstva na svim nivoima u Bosni i Hercegovini i lokalnim zajednicama – općine i gradovi, te svim relevantnim institucijama kao i učesnicima na Konferenciji.